АЛГЕБРА
Уроки для 10 класів
Тема. Корінь n-го степеня. Арифметичний корінь n-го степеня і його властивості
Мета уроку. Повторити відомості про квадратний корінь. Формування понять корінь n-го степеня і арифметичний корінь n-го степеня. Вивчення властивостей коренів n-го степеня. Виховувати культуру розумової праці. Розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу.
Хід уроку.
I. Повторення відомостей про квадратний корінь
Повторити відомості про квадратний корінь можна у вигляді фронтальної бесіди з використанням таблиці 1.
Питання до класу
1. Що називається квадратним коренем з числа?
2. Чому дорівнює квадратний корінь з чисел: а) 25; б)16; в) 100; г) 0; д) -10?
3. Чому квадратний корінь з від'ємного числа не існує?
4. Що називається арифметичним квадратним коренем з числа а?
Таблиця 1
Квадратні корені
| |
Означення квадратного кореня з числа а:
|
Означення арифметичного квадратного кореня з числа а:
|
число, квадрат якого дорівнює а.
| |
Корінь рівняння:
х2 = а.
| Тотожності
= а, а > 0.
= |a|, aR.
Основні властивості
, , .
, , .
, , kN.
,
|
III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу (таблиця 2)
Коренем n-го степеня із дійсного числа а називається число, n-й степінь якого дорівнює а.
Наприклад: корінь третього степеня із числа 8 дорівнює 2, бо 23 = 8. Корінь четвертого степеня з числа 81 є числа 3 і -3, бо 34 = 81, (-3)4 = 81.
Згідно даного означення, корінь п-го степеня — це корінь рівняння хn = а. Число коренів цього рівняння залежить від n і а.
Якщо n — парне, тобто n = 2k, kN, то рівняння х2k = а має два корені, якщо а > 0; один корінь, якщо а = 0; не має коренів, якщо а < 0.
Якщо n — непарне, тобто n = 2k + 1, kN, то рівняння х2k+1 = а завжди має лише один корінь.
Таблиця 2
Корінь n-гo степеня
| |
Означення кореня n-го степеня з числа а:
число, n -й степінь якого дорівнює а.
Корінь рівняння: х2 = а
|
Означення арифметичного кореня
n-го степеня з числа а:
|
, ,…, - існують для аR.
Якщо а < 0, то
= - .
, , … , - існують для а 0.
Тотожності
Якщо існує, то = а .
, аR
, аR.
Основні властивості
= · ,, .
, , .
| |
,
,
.
|
Невід'ємний корінь рівняння хn = а називають арифметичним коренем n-го степеня із числа а.
Арифметичним коренем n-го степеня із невід'ємного числа а називається таке невід'ємне число, n-й степінь якого дорівнює а.
Арифметичний корінь п-го степеня із числа а позначають так: . Число nназивають показником кореня, число а — підкореневим числом (виразом).
Якщо n = 2, то замість пишуть і називають арифметичним квадратним коренем.
Арифметичний корінь третього степеня називають кубічним коренем.
У тих випадках, коли зрозуміло, що мова йде про арифметичний корінь n-го степеня, коротко говорять «корінь n-го степеня».
Приклад. Знайдемо значення: а) ; б) ; в) ; г) .
а) = 2, оскільки 23 = 8 і 2 > 0;
б) = 3, оскільки 34 = 81 і 3 > 0;
в) = 1, оскільки 15 = 1 і 1 > 0;
г) = 0, оскільки 0100 = 0.
Корінь парного степеня існує лише з невід'ємних чисел, отже, вираз має смисл, якщо і набуває невід'ємних значень.
Корінь непарного степеня існує з будь-якого дійсного числа і до того ж тільки один.
Для коренів непарного степеня справедлива рівність = – .
Дійсно .
Рівність = – дозволяє виразити корінь непарного степеня з від'ємного числа через арифметичний корінь того ж степеня.
Приклад. Знайдемо значення: а) ; б) ; в) .
a) = - = -2; б) = - = -2 ; в) = - = -3 .
Отже, вираз має смисл для будь-якого а R і може набувати будь-яких значень.
Виконання вправ
1. Вправа № 7 до розділу III.
2. Розв'яжіть рівняння:
а) х3 = 64; б) х5 = - ; в) х4 = 81; г) х6 = - 64; д) х3 = 15; е) х4 = 15.
Відповідь: а) 4; б) - ; в) 3; - 3; г) немає коренів; д) ; е) ; - .
3. Знайдіть область визначення функцій:
а) у =; б) у = ; в) у = ; г) у = ; д) у = +; е) у = .
Відповідь: а) х 2; б) хR; в) х 3; г) х ≠ 0; д) 0; е) не визначена.
Безпосередньо з означення арифметичного кореня n-го степеня випливає:
1. Якщо існує, то ()n = а .
2.
3.
|
Ми згадали властивості квадратного кореня. Аналогічні властивості мають і корені n-го степеня.
Властивість 1. Для невід'ємних чисел а і b добуток коренів n-го степеня із чисел a і b дорівнює кореню n-го степеня із їх добутку: ·=.
Властивість 2. Для невід'ємного числа а і додатного числа b частка коренів n-го степеня із чисел а і b. дорівнює кореню n-го степеня із їх частки: .
Властивість 3. Будь-який цілий степінь k кореня n-го степеня із невід'ємного числа а дорівнює кореню n-го степеня із степеня k числа а: .
Властивість 4. Щоб добути корінь із кореня із невід'ємного числа можна перемножити показники коренів, а підкореневий вираз залишити без змін: .
Властивість 5. Значення кореня із степеня невід'ємного числа не зміниться, якщо показник кореня і показник підкореневого виразу помножити (або поділити) на одне і те саме натуральне число: .
Властивості 1, 2 доводяться аналогічно тому, як це зроблено для квадратних коренів. Доведемо властивості 3—5:
3) Так як а 0, то ліва і права частини формули невід'ємні. Тому для доведення цієї рівності досить впевнитися в тому, що n-ий степінь лівої частини дорівнює аk. Згідно з властивостями степенів з цілим показником маємо:
4) При а > О ліва і права частини невід'ємні. Тоді . Отже, .
5) Згідно з означенням кореня — це таке невід'ємне число, n-й степінь якого дорівнює аmp, тобто досить довести .
Маємо .
Виконання вправ
1. Знайдіть значення виразів:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
Відповідь: а) 1,5; б) 1,2; в) 0,5; г) 2,5; д) .
2. Обчисліть:
а) ·; б) ·; в) ; г) .
Відповідь: а) 10; б) 6; в) 3; г) 2.
3. Знайдіть корінь із степеня:
а) ; б) ; в) ; г) .
Відповідь: а) 125; б) 0,09; в) 0,72; г) 16.
4. Спростіть вирази:
а) ; б) ; в) ; г) .
Відповідь: а) = ; б) ; в) ; г) .
IV. Підсумок проведення уроку
V. Домашнє завдання
Опрацювати п. 23, 24, виконати №464, 466, 487, 490
Опрацювати п. 23, 24, виконати №464, 466, 487, 490
Тема. Перетворення коренів
Мета уроку. Познайомити учнів з найпростішими перетвореннями радикалів: винесення множника за знак радикала; внесення множника під знак радикала; зведення радикалів до найпростішого (нормального) вигляду; ознайомлення з поняттям подібних радикалів.
І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальна бесіда за № 464, 466
2. Виконання вправи № 490 біля дошки
II. Сприймання і усвідомлення матеріалу про винесення множника за знак радикала і внесення множника під знак радикала
Вивчені властивості коренів дають змогу виконувати перетворення коренів.
1. Винесення множника з під знака радикала.
В деяких випадках підкореневий вираз розкладається на множники так, що із одного чи декількох із них можна добути точний корінь. Добувши корені із цих множників, одержані числа можна записати перед знаком кореня. Таке перетворення називається винесенням множника за знак радикала.
Наприклад:
; ;
;
.
Взагалі, якщо a 0, b 0, то .
Якщо a — довільне, то ; .
Виконання вправ
1. Винесіть множники за знак радикала:
а) ; б) ; в) ; г) .
Відповідь: а) 3; б) 5; в) ( – 1) ; г) (1 – ) .
2. Винесіть множники за знак кореня, якщо а > 0, b > 0:
а) ; б) ; в) ; г) .
Відповідь: а) 4a2b3 ; б) a3b ; в) – 4a3 ; г) 3a3 .
3. Винесіть множники за знак кореня:
а) ; б) ; в) ; г) .
Відповідь: а) 4a2b3 ; б) 2|а|3|b|; в) |а|; г) – 4a3 .
2. Внесення множника під знак кореня.
Перетворення, обернене до винесення множника за знак кореня, називається внесенням множника під знак кореня.
Наприклад: 2 = = ; 3 = · = = ;
a = · = = , якщо а > 0;
Взагалі:
1) Якщо а 0, b 0, то а = .
2) Якщо а — довільне, то ;
|
Виконання вправ
1. Внесіть множник під знак кореня:
а) 3; б) –2; в) (1 – ); г) (1 – ).
Відповідь: а) ; б) - ; в) ; г) - .
2. Внесіть множники під знак кореня, якщо а > 0, b > 0:
а) – b; б) аb; в) а; г) – аb.
Відповідь: а) –; б) ; в) ; г) .
3. Внесіть множники під знак кореня:
а) а; б) а; в) – аb.
Відповідь: а) ; б) , якщо а 0, – , якщо а < 0; в) –, якщо b 0, , якщо b < 0.
III. Сприймання і усвідомлення зведення радикалів до найпростішого вигляду, поняття подібних радикалів
Будемо вважати, що радикал приведено до простішого вигляду, якщо: підкореневий вираз не містить дробів; раціональні множники винесено за знак кореня, показник кореня і показник степеня підкореневого виразу скорочено на їхній найбільший спільний множник.
Приклад. Приведемо радикали до простішого вигляду:
1) ; 2) .
Радикали називаються подібними, якщо після приведення їх до простішого вигляду вони мають рівні підкореневі вирази і однакові показники.
Наприклад, подібними є радикали: а) 3;а;; б) 5;; (а–1).
Раціональний множник, який стоїть перед знаком радикала, називається коефіцієнтом. Наприклад, 3. У цьому виразі 3 є коефіцієнтом.
Щоб стверджувати, що радикали подібні чи ні, їх треба привести до простішого вигляду.
Наприклад, і подібні, оскільки ==3, а ==2.
IV. Підведення підсумків уроку
V. Домашнє завдання
Опрацювати п. 25, виконати №516, 518, 520.
Тема. Дії над радикалами
Мета урокую Познайомити учнів з діями над радикалами: додавання і віднімання, множення і ділення; піднесення радикала до степеня; добування коренів з радикалів; зведення до раціонального вигляду членів дробових ірраціональних виразів.
І. Перевірка домашнього завдання
1. Три учні відтворюються розв'язування вправ № 520 на дошці.
2. У цей час клас порівнює (усно) вирази, подані в таблиці 3.
Таблиця 3
1
|
2
|
3
|
4
| |
1
|
*
|
*
|
2 * 3
|
2 * 3
|
2
|
*
|
*
|
*
|
*
|
3
|
*
|
*
|
*
|
*
|
4
|
*
|
1 *
|
* 1
|
*
|
3. Відповіді на запитання учнів, що виникли в процесі виконання домашнього завдання.
II. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Додавання і віднімання радикалів виконується так само, як і додавання і віднімання раціональних одночленів (многочленів).
Приклади:
3 – 5 + 12 = 3·2 – 5·3 + 12·5 = 6 – 15 + 60 = 51;
– (2 – 3) = 4 – 2·3 + 3·2 = 4 – 6 + 6 = 4.
2. При множенні (діленні) радикалів з різними показниками спочатку їх треба привести до одного показника, а потім перемножити (поділити) підкореневі вирази і записати добуток (частку) під знак кореня з тим самим показником.
Приклади:
· = · = = ; .
Виконання вправ № 525,527
3. При піднесенні радикала до степеня, можна піднести до цього степеня підкореневий вираз, залишивши той самий показник кореня.
Наприклад: .
4. Щоб добути корінь із радикала, можна із підкореневого виразу добути корінь з показником, що дорівнює добутку двох даних показників.
Наприклад: .
5. У деяких задачах корисно звільнятися від ірраціональних виразів у знаменнику дробу.
Звільнитися від ірраціональності в знаменнику дробу — це означає перетворити дріб, знаменник якого містить корені, до нового дробу, тотожно рівному даному, знаменник якого коренів не містить.
Якщо знаменник дробу являє собою радикал чи добуток радикала на раціональний множник, то слід чисельник і знаменник дробу домножити на таку степінь кореня того самого показника, щоб отримати степінь з показником, що дорівнює показнику кореня.
Наприклад: ; .
Якщо знаменник дробу є сума (або різниця) квадратних радикалів, то дріб можна привести до раціонального вигляду, помноживши чисельник і знаменник на різницю (або на суму) тих самих радикалів.
Наприклад: ; , якщо a 0, a ≠ 1.
Якщо знаменник дробу є сума (різниця) кубічних радикалів, то, щоб позбутися ірраціональності в знаменнику, слід домножити чисельник і знаменник дробу на неповний квадрат різниці (суми) тих самих радикалів.
Наприклад: .
Виконання вправ № 529, 531
III. Підведення підсумків уроку
IV. Домашнє завдання
Опрацювати п. 25 №526, 532
Цікаво!
ВідповістиВидалитиРозмістіть , будь ласка , завдання для профільного 10 класу для самопідготовки на канікулах!
ВідповістиВидалитиДякую.
ВідповістиВидалити