10 клас алгебра

АЛГЕБРА
Уроки для 10 класів

Тема. Корінь n-го степеня. Арифметичний корінь n-го степеня і його властивості

Мета уроку. Повторити відомості про квадратний корінь. Формування понять корінь n-го степеня і арифметичний корінь n-го степеня. Вивчення властивостей коренів n-го степеня. Виховувати культуру розумової праці. Розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу.
Хід уроку.
I. Повторення відомостей про квадратний корінь
Повторити відомості про квадратний корінь можна у вигляді фронтальної бесіди з використанням таблиці 1.

Питання до класу

1. Що називається квадратним коренем з числа?
2. Чому дорівнює квадратний корінь з чисел: а) 25; б)16; в) 100; г) 0; д) -10?
3. Чому квадратний корінь з від'ємного числа не існує?
4. Що називається арифметичним квадратним коренем з числа а?
Таблиця 1
Квадратні корені
Означення квадратного кореня з числа а:
Означення арифметичного квадратного кореня з числа а:
число, квадрат якого дорівнює а.
Корінь рівняння:
х2 = а.

 

Тотожності

 = а,  а > 0.
 = |a|aR.


Основні властивості
.
.
kN.


III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу (таблиця 2)
Коренем n-го степеня із дійсного числа а називається число, n-й степінь якого дорівнює а.
Наприклад: корінь третього степеня із числа 8 дорівнює 2, бо 23 = 8. Корінь четвертого степеня з числа 81 є числа 3 і -3, бо 34 = 81, (-3)4 = 81.
Згідно даного означення, корінь п-го степеня — це корінь рівняння хn = а. Число коренів цього рівняння залежить від n і а.
Якщо n — парне, тобто n = 2kkN, то рівняння х2k = а має два корені, якщо а > 0; один корінь, якщо а = 0; не має коренів, якщо а < 0.
Якщо n — непарне, тобто n = 2k + 1, kN, то рівняння х2k+1 = а завжди має лише один корінь.

Таблиця 2
Корінь no степеня
Означення кореня n-го степеня з числа а:
число, n -й степінь якого дорівнює а.
Корінь рівняння: х2 = а
Означення арифметичного кореня
n-го степеня з числа а:
*,…, - існують для аR.
Якщо а < 0, то
*= - .
*, … , - існують для а  0.

Тотожності
Якщо  існує, то = а .
, аR
, аR.

Основні властивості
* =  · ,.
.
,
,
.

Невід'ємний корінь рівняння хn = а називають арифметичним коренем n-го степеня із числа а.
Арифметичним коренем n-го степеня із невід'ємного числа а називається таке невід'ємне число, n-й степінь якого дорівнює а.
Арифметичний корінь п-го степеня із числа а позначають так: . Число nназивають показником кореня, число а — підкоре­невим числом (виразом).
Якщо n = 2, то замість  пишуть  і називають арифме­тичним квадратним коренем.
Арифметичний корінь третього степеня називають кубічним коренем.
У тих випадках, коли зрозуміло, що мова йде про арифметич­ний корінь n-го степеня, коротко говорять «корінь n-го степеня».
Приклад. Знайдемо значення: а) ; б) ; в) ; г) .
а)  = 2, оскільки 23 = 8 і 2 > 0;
б)  = 3, оскільки 34 = 81 і 3 > 0;
в)  = 1, оскільки 15 = 1 і 1 > 0;
г)  = 0, оскільки 0100 = 0.
Корінь парного степеня існує лише з невід'ємних чисел, отже, вираз  має смисл, якщо  і набуває невід'ємних значень.
Корінь непарного степеня існує з будь-якого дійсного числа і до того ж тільки один.
Для коренів непарного степеня справедлива рівність = – *.
Дійсно .
Рівність = – * дозволяє виразити корінь непарно­го степеня з від'ємного числа через арифметичний корінь того ж степеня.


Приклад. Знайдемо значення: а) ; б) ; в) .
a = -  = -2; б) = -  = -2 ; в) = -  = -3 .
Отже, вираз * має смисл для будь-якого а  R і може набувати будь-яких значень.

Виконання вправ
1. Вправа № 7 до розділу III.
2. Розв'яжіть рівняння:
а) х3 = 64; б) х5 = - ; в) х4 = 81; г) х6 = - 64; д) х3 = 15; е) х4 = 15.
Відповідь: а) 4; б) - ; в) 3; - 3; г) немає коренів; д) ; е) ; - .
3. Знайдіть область визначення функцій:
а) у =; б) у = ; в) у = ; г) у = ;    д) у = +; е) у = .
Відповідь: а) х  2; б) хR; в) х  3; г) х ≠  0; д) 0; е) не визначена.
Безпосередньо з означення арифметичного кореня n-го степе­ня випливає:

1. Якщо  існує, то ()n = а .
2. 
3. 

Ми згадали властивості квадратного кореня. Аналогічні вла­стивості мають і корені n-го степеня.
Властивість 1. Для невід'ємних чисел а і b добуток коренів n-­го степеня із чисел a і b дорівнює кореню n-го степеня із їх добутку: ·=*.
Властивість 2. Для невід'ємного числа а і додатного числа b частка коренів n-го степеня із чисел а і b. дорівнює кореню n-го степеня із їх частки: .
Властивість 3. Будь-який цілий степінь k кореня n-го степеня із невід'ємного числа а дорівнює кореню n-го степеня із степеня k числа а: .
Властивість 4. Щоб добути корінь із кореня із невід'ємного числа можна перемножити показники коренів, а підкореневий вираз залишити без змін: .
Властивість 5. Значення кореня із степеня невід'ємного числа не зміниться, якщо показник кореня і показник підкоре­невого виразу помножити (або поділити) на одне і те саме натуральне число: .
Властивості 1, 2 доводяться аналогічно тому, як це зроблено для квадратних коренів. Доведемо властивості 3—5:
3) Так як а  0, то ліва і права частини формули невід'ємні. Тому для доведення цієї рівності досить впевнитися в тому, що n-ий степінь лівої частини дорівнює аk. Згідно з властиво­стями степенів з цілим показником маємо: 
4) При а > О ліва і права частини невід'ємні. Тоді         Отже, .
5) Згідно з означенням кореня  — це таке невід'ємне чис­ло, n-й степінь якого дорівнює аmp, тобто досить довести .
Маємо .
Виконання вправ
1. Знайдіть значення виразів:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
Відповідь: а) 1,5;  б) 1,2; в) 0,5; г) 2,5; д) .
2. Обчисліть:
а) ·; б) ·; в) ; г) .
Відповідь: а) 10; б) 6; в) 3; г) 2.
3. Знайдіть корінь із степеня:

а) ;  б) ;   в) ; г) .
Відповідь: а) 125;   б) 0,09;   в) 0,72;  г) 16.
4. Спростіть вирази:
а) ;  б) ;  в) ;  г) .
Відповідь: а)  = ;   б) ;   в) ;   г) .

IV. Підсумок проведення уроку

V. Домашнє завдання
Опрацювати п. 23, 24, виконати №464, 466, 487, 490

Тема. Перетворення коренів

Мета уроку. Познайомити учнів з найпростішими перетворення­ми радикалів: винесення множника за знак радика­ла; внесення множника під знак радикала; зведення радикалів до найпростішого (нормального) вигля­ду; ознайомлення з поняттям подібних радикалів.
І. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальна бесіда за № 464, 466
2. Виконання вправи № 490 біля дошки

II. Сприймання і усвідомлення матеріалу про винесення множника за знак радикала і внесення множника під знак радикала
Вивчені властивості коренів дають змогу виконувати пере­творення коренів.
1. Винесення множника з під знака радикала.
В деяких випадках підкореневий вираз розкладається на множ­ники так, що із одного чи декількох із них можна добути точ­ний корінь. Добувши корені із цих множників, одержані чис­ла можна записати перед знаком кореня. Таке перетворення називається винесенням множника за знак радикала.
Наприклад:
;     ;
; 
.
Взагалі, якщо a  0, b  0, то .
Якщо a — довільне, то  .
Виконання вправ
1. Винесіть множники за знак радикала:
а) ; б) ; в) ; г) .
Відповідь: а) 3;   б) 5;   в) ( – 1) ;   г) (1 – .
2. Винесіть множники за знак кореня, якщо а > 0, b > 0:
а) ; б) ; в) ;  г) .
Відповідь: а) 4a2b; б) a3; в) – 4a3 ; г) 3a.
3. Винесіть множники за знак кореня:
а) ; б) ; в) ;  г) .
Відповідь: а) 4a2b; б) 2|а|3|b|; в) |а|; г) – 4a3 .
2. Внесення множника під знак кореня.
Перетворення, обернене до винесення множника за знак ко­реня, називається внесенням множника під знак кореня.
Наприклад: 2 =  = ;   3 =  ·  =  = ;
a  =  ·   =  = , якщо а > 0;
Взагалі:      
1)    Якщо а  0, b  0, то а = .
2)    Якщо а — довільне, то ;

 

Виконання вправ

1. Внесіть множник під знак кореня:
а) 3;  б) –2; в) (1 – ); г) (1 – ).
Відповідь: а) ; б) - ; в) ; г) - .
2. Внесіть множники під знак кореня, якщо а > 0, b > 0:
а) – b;  б) аb;  в) а;  г) – аb.
Відповідь: а) –; б) ; в) ; г) .
3. Внесіть множники під знак кореня:
а) а;  б) а;  в) – аb.
Відповідь: а) ; б) , якщо а  0, – , якщо а < 0; в) –, якщо b  0, , якщо b < 0.

III. Сприймання і усвідомлення зведення радикалів до найпростішого вигляду, поняття подібних радикалів
Будемо вважати, що радикал приведено до простішого вигля­ду, якщо: підкореневий вираз не містить дробів; раціональні множники винесено за знак кореня, показник кореня і показ­ник степеня підкореневого виразу скорочено на їхній найбіль­ший спільний множник.
Приклад. Приведемо радикали до простішого вигляду:
1) ;   2) .
Радикали називаються подібними, якщо після приведення їх до простішого вигляду вони мають рівні підкореневі вирази і однакові показники.
Наприклад, подібними є радикали: а) 3;; б) 5;; (а–1).
Раціональний множник, який стоїть перед знаком радикала, називається коефіцієнтом. Наприклад, 3. У цьому виразі 3 є коефіцієнтом.
Щоб стверджувати, що радикали подібні чи ні, їх треба при­вести до простішого вигляду.
Наприклад,  і  подібні, оскільки ==3, а ==2.

IV. Підведення підсумків уроку

V. Домашнє завдання
Опрацювати п. 25, виконати №516, 518, 520.

Тема. Дії над радикалами

Мета урокую Познайомити учнів з діями над радикалами: дода­вання і віднімання, множення і ділення; піднесення радикала до степеня; добування коренів з радикалів; зведення до раціонального вигляду членів дробових ірраціональних виразів.

І. Перевірка домашнього завдання
1. Три учні відтворюються розв'язування вправ № 520 на дошці.
2. У цей час клас порівнює (усно) вирази, подані в таблиці 3.

Таблиця 3

1
2
3
4
1
 * 
 * 
2 * 3
2 * 3
2
* * 
 * 
 * 
* * 
3
 * 
 * 
 * 
 * 
4
 * 
1 * 
 * 1
 * 

3. Відповіді на запитання учнів, що виникли в процесі виконан­ня домашнього завдання.

II. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Додавання і віднімання радикалів виконується так само, як і додавання і віднімання раціональних одночленів (много­членів).
Приклади:
3 – 5 + 12 = 3·2 – 5·3 + 12·5 = 6 – 15 +  60 = 51;
 – (2 – 3) = 4 – 2·3 + 3·2 = 4 – 6 + 6 = 4.

2. При множенні (діленні) радикалів з різними показниками спо­чатку їх треба привести до одного показника, а потім перемно­жити (поділити) підкореневі вирази і записати добуток (час­тку) під знак кореня з тим самим показником.
Приклади:

 ·  =  ·  =  = ;  .
Виконання вправ № 525,527
3. При піднесенні радикала до степеня, можна піднести до цьо­го степеня підкореневий вираз, залишивши той самий показ­ник кореня.
Наприклад: .
4. Щоб добути корінь із радикала, можна із підкореневого ви­разу добути корінь з показником, що дорівнює добутку двох даних показників.
Наприклад: .
5. У деяких задачах корисно звільнятися від ірраціональних ви­разів у знаменнику дробу.
Звільнитися від ірраціональності в знаменнику дробу — це оз­начає перетворити дріб, знаменник якого містить корені, до нового дробу, тотожно рівному даному, знаменник якого ко­ренів не містить.
Якщо знаменник дробу являє собою радикал чи добуток ра­дикала на раціональний множник, то слід чисельник і знамен­ник дробу домножити на таку степінь кореня того самого по­казника, щоб отримати степінь з показником, що дорівнює по­казнику кореня.
Наприклад: .
Якщо знаменник дробу є сума (або різниця) квадратних ра­дикалів, то дріб можна привести до раціонального вигляду, помноживши чисельник і знаменник на різницю (або на суму) тих самих радикалів.
Наприклад: , якщо a  0, a ≠ 1.
Якщо знаменник дробу є сума (різниця) кубічних радикалів, то, щоб позбутися ірраціональності в знаменнику, слід домножити чисельник і знаменник дробу на неповний квадрат різниці (суми) тих самих радикалів.
Наприклад: .
Виконання вправ № 529, 531

III. Підведення підсумків уроку

IV. Домашнє завдання
Опрацювати п. 25 №526, 532

3 коментарі: