Виховна робота

Виховна година на тему:

 "Життя не вічне - вічні цінності людські "


Мета. Формувати і розвивати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почут­тя милосердя, здатність до альтруїзму, гармонійне поєднання особистих, індивідуальних і загально­національних державних потреб та інтересів, відчувати себе невід'ємною складовою часткою цілого і вічного - української нації і держави.

Учитель.Росте людина... її життя розпочинається світанком душі — дитинством. Назавжди воно за­лишається в пам'яті як найпотаємніше і найсвітлі­ше. Здавалося б, життя прекрасне. Але звідки ж бе­реться байдужість? Чому люди забувають про те, що є добро, шляхетність, гідність?Найкраще, що є в людини, — це її душа. Душа — це сховище таємниць, почуттів, спогадів, усього доб­рого та злого, це внутрішній світ людини. Водночас як тіло старіє, хворіє і, нарешті, вмирає, душа живе... її хвороби — це віруси ненависті, жорстокості й заз­дрощів. Душа може померти, коли тіло ще молоде, а може й навпаки, вічно жити й вічно бути юною.Сьогодні людство приходить до усвідомлення необхідності жити за законами взаєморозуміння, взаємоповаги, терпимості. Тож слід оздоровлювати тіло й душу. А ще нинішньому поколінню слід опа­нувати науку добра.
Давайте поговорим про життя.Отак зберемося і поговорим,Поділимося радістю і горем,Давайте поговорим про життя.Давайте поговоримо про світ,Про ліс і поле, океан і сушу.Давайте поговоримо про світ,Давайте поговоримо про душу.
1-й  ведучий. Хто я? Навіщо я прийшов в цей світ? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них із кожним роком усе важче. Що важливо у цьому житті? Мати дачу, автомобіль, достаток... Адже телебачення, реклама, преса наводять нас на думку, що ми повинні бути красивими, заможними, успішними. Як домогтись успіху в житті? У чому полягає істинне людське щастя? Яка вона, краса людська?
1-й учень.     Світе мій жорстокий,
 Світе мій чудесний, Чом так швидко в'януть Над тобою весни?Я питав у вітра,
В білого роздолля:Що вам найдорожче?Найдорожча — воля!Я питав у весен
Лагідних, мов казка:Що вам наймиліше?Материнська ласка!Я питав у серця, Повного страждання:Що тебе тривожить?Молоде кохання.Я питав у друга,
 Я питав у брата:Що вам найсвітліше?Найсвітліша правда!
Світе мій жорстокий,Світе мій чудесний,Правдою й любов'ю     У піснях воскресни.
Учитель.Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди, значно більше треба для того, щоб бути справжньою лю­диною тоді, коли тебе ніхто не бачить». Адже не кожна людина, яка сяє зовнішньою красою, може бути приємним співрозмовником, може зрозуміти і подати руку допомоги. І навпаки — непримітна зовні, тиха людина може бути найкрасивішою у своїх діях, учинках, жаданою і любою у колективі, у спілку­ванні, у сім'ї.
2-й  ведучий.Добро, милосердя... Ми часто чуємо ці слова і навіть вживаємо їх у мовленні, іноді не відчуваючи всю глибину їх змісту. Якщо вдума­тись, то можна сказати, що вони означають безцінні риси характеру, стан душі, певний комп­лекс реакцій, психологічний підхід не тільки до людей, які потребують допомоги, а й до всіх жи­вих істот. Милосердна людина не залишається бай­дужою до чужого горя, вона обов'язково допоможе чи то матеріально, чи підтримає словом. На безко­рисні вчинки, звичайно, здатні не всі, але саме такі вчинки збагачують нашу духовну скарбницю і розцвічують сіру буденність страждальної душі.

2-й учень.-    Що таке милосердя? -


  Син у тата питає.-    Милосердя високе  В світ на крилах злітає.  Це сердець благородство  І людська теплота.  Пустка хати зігріта  І в душі доброта, Це усмішка відкрита І порядність свята. І сприймання чужої, Мов за власну, біди, І в гарячім двобої Кружка щедра води.І рука безпораднимЩиро подана й вчасно,І самотність незраднаВ ваших справах нещасна.Щоб хвилину, годинуПотребуючим мали,Щоби в щасті й достаткуВсім нужденним подали.Щоб глухим не зростати.Щоб не сліп від везіння,Щоб майбутнє дістатиБез каліцтва й сльозіння.Щоби серце на каміньНе згортавсь у дорозі.Розламай хліб по грамі,  Поступися - на возі.
1-й ведучий.На жаль, багато поряд із нами бідних людей, які з різних причин ледве виживають. Як­що кожен із нас буде небайдужим до чужого го­ря, то це полегшить їхнє життя. Ми після закінчення ліцею самі творитимемо затишок у нашій країні  такий, щоб тепло було всім.
3-й учень.Приємно завжди поділитись Своїм багатством і теплом,Ясним промінчиком світитись,Щоб затишно усім було.
-    Треба гаряче серце мати,Не черствіє душа - в турботі ми,
 Я хочу на весь світ сказати:
 О, люди! Залишайтеся людьми.
Добро спішіть творити, людиХай твоя крапля щирості й тепла Впаде у душу, бідну і страждальну
 Й розтопить холод, щоб,душа могла Ясніти в щасті злетом життєздатним.
Добро спішіть творити, люди,Воно, як сонце, зігріва,В добрі нам всім зручніше буде,Без нього затишку нема.
Уважним будь, хай шлях твій на землі,
Злама байдужості холодні гратиЄ цінності великі і малі,Багатий той, хто вміє віддавати.
Учитель.Я хочу звернутися до вашої душі. Ду­ша — це сховище таємниць і почуттів, спогадів та всього доброго і злого, це внутрішній світ людини. Тіло старіє, його шматують у битвах, воно хворіє і, нарешті, вмирає. А в цей час душа живе своїм окремим життям. її хвороби — це віруси нена­висті, жорстокості та заздрості. Душа може по­мерти, коли тіло ще молоде, а може й навпаки, вічно жити й вічно бути юною, незважаючи на вік людини. І сьогодні ми поговоримо про духовні цінності людини.Найважчий і найпочесніший обов'язок на землі бути людиною.
Рости, відкривати себе, учитися люби­ти, пізнавати людей — це складна робота. А тому основне ваше завдання, поряд із тим, що ви по­винні здобувати знання, ви повинні вчитися жити у цьому великому світі за законами добра, вміти розрізняти добро і зло.Про доброту не потрібно багато говори­ти, її видно в людині, в її погляді, в її розмові, у підтримці, щирості.

4-й учень.Не говори про доброту,Коли ти нею сам не сяєш,Коли ти в радощах витаєш,Забувши про чужу біду.Бо доброта не тільки те,Що обіймає тепле слово.В цім почутті така основа,Яка з глибин душі росте.Коли її не маєш ти,То раниш людяне в людині.Немає вищої святині,Ніж чисте сяйво доброти...
Учитель. Добро, щирість, мудрість, шляхетність, милосердя, правда, гідність, совість — це якості, без яких не може бути красивою і досконалою людина.
Ми часто нищимо природу, не замислюючись про наслідки, не завжди з пова­гою ставимося до старших, думаючи, що вони не розуміють сучасних проблем. Але такі цінності, як совість, почуття сорому є основою самовдоскона­лення людини.Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Почуття провини, до­кори совісті — це не самовибачання, а прагнення до вершини людяності, до моральної краси».
5-й учень.Навчаймося добра, як вчаться мови діти, Щоб потім все життя його творить святе. Плекаймо крізь роки троянди ніжні й жито, Тримаймо у серцях, як сонце золоте.

Є речі, які можна купити, Є речі, що не мають ціни, Є речі, що можна згубити,
Є й такі, що їх слід берегти.
Рідну матір за гроші не купиш. Батьківщину теж син не продасть, Не біда, як багатство ти згубиш, Тільки совість свою не розтрать.

Бережи свою совість, людино. Бережи її в чистоті, Бо роки пробігають невпинно, А що буде на страшнім суді.

2-й ведучий.Людино! Слухай душу природи - як душу людини. Людино! Зупинись! Не роби боляче ні тварині, ні деревині, ні стеблині. Ти ж владар її, а вони такі безпомічні, і хіба тільки владар! За­хисник! Будь не володарем, а господарем. Не гу­би краси! Бо краса - це сила, без якої не може бу­ти справжнього життя. Бережи красу своєї душі, бо ти ж на землі людина! 
 Учитель.Наш народ склав багато прислів'їв про духовні цінності людини.
Закінчіть прислів'я.
Правда і в морі...(не тоне),Правда холодна, а брехня...(тепла).За добро добром…(платять), Добре ім'я краще всякого...(багатства)Шабля ранить голову, а слово...(душу).
Людина без друзів мов дерево…(без коріння).
 Учитель.
  Любов — основа всіх починань. З лю­бові починається формування людини як особис­тості, з любові починається виховання.
Серед людських цінностей, мабуть, за­раз вас найбільше хвилює таке почуття як любов, кохання. Перша любов... Вона неповторна, зали­шає глибинний слід у серці, душі на все життя. Хтось із вас пережив це почуття, на когось воно ще чекає, а когось супроводжує вже нині.
Легенда.
«Було це дуже-дуже давно... Коли Бог створив світ, він навчив усіх живих істот продовжувати рід свій - відтворювати себе подібних. Поселив Бог чоловіка і жінку у полі, навчив їх будувати курінь, дав чоловіку в руки лопату, а жінці - жменю зерна.Живіть і продовжуйте рід свій, а я прийду че­рез рік, подивлюся, як-тут у вас.Приходить Бог з архангелом Гавриїлом рівно через один рік. Приходить рано-вранці, на сході сонця. Бачить, сидить чоловік і жінка біля куре­ня, перед ними дозріває хліб на ниві, поряд із ни­ми - колиска, а в колисці дитина спить. А чо­ловік і жінка дивляться то на червоне небо, то у вічі один одному. І у ту мить, коли їх очі зустрілися, Бог побачив у них якусь невідому силу, незбагненну красу. Ця краса була прекрасніша від неба і сонця, землі і пшеничного поля - прекраснішою за все.Звідки ж взялась ця краса і що воно таке? -
запитав Бог.- Це любов, - сказав архангел Гавриїл.
Бог подивився на людей і сказав:- З цієї миті ви почнете старіти. А я прийду че­
рез 60 років і подивлюся, що залишиться у ваших
рез 60 років і подивлюся, що залишиться у ваших
рез 60 років і подивлюся, що залишиться у вашихочах.Прийшов Бог з архангелом Гавриїлом через 60 років. Бачить, замість куреня стоїть хата руб­лена, на пустирі сад виріс, сини поле орють, доч­ки пшеницю жнуть, а онуки на лузі граються. Під хатою сидить старий і старенька, дивляться одне одному в очі. І побачив Бог у очах чоловіка і жінки красу ще могутнішу і вірнішу. Побачив не тільки любов, а й вірність.І подумав Бог: «А на що ж перетвориться твоя любов, коли люди почнуть помирати?»Прийшов він ще через 3 роки. Бачить, сидить чоловік над маленьким надгробним горбочком, очі в нього сумні, але в них ще могутніша, незбаг­ненна людська краса. Уже не тільки Любов, не тільки Вірність, а й Пам'ять Серця.-    Людино, я всесильний, - промовив Бог. - Я
можу виконати будь-яке твоє бажання. Що ти умене попросиш?-    Залиши мені це почуття назавжди, - промо­-
вила людина.-    Добре! Хоч ви перетворюєтесь після смерті у
жменьку пороху, я залишу безсмертною вашу ду­-
жменьку пороху, я залишу безсмертною вашу ду­-
жменьку пороху, я залишу безсмертною вашу ду­-шу, а з нею це святе почуття. Бережіть його і пе­-редавайте дітям,  онукам,  правнукам. А я будуоберігати справжню людську любов.І передається це святе почуття від діда-прадіда онукам, дітям. Передається з покоління в по­коління, з роду в рід. Ось тому старі люди ка­жуть, що на любові і світ тримається. Так, на лю­бові до найрідніших людей, найтеплішого батьківського двору».
6-й учень.Усе на світі від любові. І перші зорі вечорові, І доброта, і щирість гожа,  І милосердя, й милість Божа.
Якщо любов у серці є, Якщо вона любов дарує, Шанс для всіх дає - Хай кожен з нас любов шанує.Любов врятує світ, розтопить лід, зігріє серця.
2- ведучий.Любов, кохання. Вірність. Доброта. Ці слова нерозривні, єдине ціле, вічне, таке пре­чисто світле, таке необхідне кожному з нас.
 Учитель.
Любов — це джерело енергії і мораль­ної сили.  Отож нехай  невичерпним  буде ваше джерело. Даруйте свою любов людям і повернеть­ся вона вам сторицею. Знайдіть у цьому непросто­му світі свою половинку і будете щасливі:
7-й учень.Минуле все, любов лиш вічна. Міліють ріки, душі і слова.
 І лиш вона пронизує сторіччя,
Перецвітає й знову ожива.
1-й ведучий.Для нас уже стало звичним, що після ночі надходить день, новий, свіжий, новонароджений. Слід намагатися не за­бруднити його прикрими вчинками, а прикрасити чимось добрим, корисним не лише для себе, а й для всіх. Узяти для душі якнайбільше позитивної енергії, добра, надії, любові.
8-й учень. Я не прошу краси, ані щастя, —Дай мені сили, Боже,Щоб не зламатись в бурі нещастя,Дай мені міці, Боже.Щоб не лякатись гіркої правди,Дай незалежності, Боже,Щоб дивитися в очі долі,Прошу хоробрості, Боже.9-й учень. Щоб вчиняти по добрій волі,Дай мені гідності, Боже,Щоб дивитися в очі долі,Прошу хоробрості, Боже.Щоб ніколи не стати на коліна,Дай мені гідності, Боже.І не зрадить у чорну годину,Дай мені честі, Боже.10-й учень. Щоб не мати на серці злого,Прошу любові, Боже,Не зробити нічого лихого —Дай доброти мені, Боже.1 не бути байдужим у світі,Не цуратися власного роду,Я нічого не буду просити —Дай мені тільки свободи!11-й учень.Благословенні будьте небеса,І ясне сонце, будь благословенне,Нехай панує на землі краса,І не шугає полум'я шалене.Нехай панує на землі добро,Співає мати пісню колискову,Хай не конає батечко Дніпро    І вільно лине в далеч світанкову.
Учитель.Сподіваюся, сьогоднішня наша година нікого із вас не залишила байдужим. Думаю, ваші душі віднині будуть більш твердими і благо­родними у вчинках і пориваннях, у благодійності та милосерді. Сподіваюся, що ви зрозуміли, що є в світі речі, яких не можна ні купити, ні вкрас­ти, ні позичити: це ввічливість і шанобливість, це співчуття до ближнього і безкорисливість. Є речі, які відживають, виходять із моди, старіють. А ось ці поняття, які стали темою нашої з вами співпраці, ніколи не зможуть ні зістаритись, ні вийти з моди, ні віджити. Вони пройшли випро­бування часом та історією, але назавжди увійшли великими цінностями у народну творчість і нев­мирущу класику світової літератури. Залишаймо­ся людьми!Наша розмова не закінчується. Якщо ми, ніби за цеглинкою цеглинку, будуватимемо ду­ховне спілкування, виховуватимемо в собі моральні цінності, то в майбутньому матимемо витвір мис­тецтва — храм людської душі.
12-й учень.І в житті, як на полі мінному,
Я просила б у цьому сторіччіХоч би той магазинний мінімум:Люди, будьте взаємно ввічливі!І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:Так багато на світі горя!
Люди, будьте взаємно красивими!
Учитель.Ви лише на початку дорослої довгої дороги життя. Хай сьогоднішня наша розмова допоможе вам у житті.
















ДОБРОТАМИЛОСЕРДЯЩИРІСТЬМУДРІСТЬШЛЯХЕТНІСТЬПРАВДИВІСТЬГІДНІСТЬ
СОВІСТЬЛЮБОВВІРНІСТЬБЛАГОРОДСТВОБЛАГОДІЙНІСТЬВВІЧЛИВІСТЬШАНОБЛИВІСТЬСПІВЧУТТЯБЕЗКОРИСЛИВІСТЬПАТРІОТИЗМ





Виховна година "УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА"
Перший урок  (9 клас)
Мета: сформувати в учнів знання про основні віхи з історії становлення України, її сьогодення, вміння розуміти єдність і цілісності України; створити умови для виховання в школярів готовність бути повноцінними членами суспільства, які зможуть знайти шлях до стабільності, миру і злагоди в Україні.
Обладнання: карта України, вишитий рушник, фотографії, державні символи України.
Девіз уроку: «Ми тут. Ми всі. Ми є. Ми гурт. Єднаймося. Ми є той грунт подій майбутніх вирішальних» (М. Вінграновський)
I. Організаційний момент.
Учитель. Доброго дня, дорогі учні! Сьогодні ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими. Вам усміхається лагідне сонце, яке посилає свої промені із синього неба. Немає на світі кращого неба, ніж небо України! Воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від матінки-землі. Як не можна відділити небо від землі, так і не можна відділити Захід України від Сходу, Карпати від Світязя, Чорне море від Дніпра. Бо це все – Україна – єдина, суверенна, незалежна. Але останнім часом нас постійно переслідує думка: чи буде так, чи ні. Яким буде вже завтрашній день нашої України.
- Прочитайте вголос слова Вінграновського і прокоментуйте їх.
II. Основний зміст уроку.
«Асоціативний кущ».
- Що для кожного з вас значить Україна? (думки, висловлення учнів).
Учень 1.
Хто ти? Квітуча, прекрасна, чарівна.
Очі, мов небо, ясні, голубі…
Учень 2.
Хто ти? Немов веселкова царівна,
Хто дарував ці прикраси тобі?
Учениця.
Я – Україна, твоя Батьківщина!
Сонце твоє, твої ріки й поля.
Я – Україна, і завше, і нині –
Небо твоє, твоя рідна земля!
Учитель. Україна – це держава, яка має визначену територію, політичну систему, економіку, мову, культуру, історію.
«Історичний екскурс»
Давайте пригадаємо основні віхи становлення України як держави.
1. Кінець VIII – початок IX ст.. – утворення Київської держави (Київська Русь)
2. 1187 р. – перша літописна згадка назви «Україна».
3. 1648 – 1657 рр. – національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького.
- Яка мета була у Б. Хмельницького? Чи вдалося йому здійснити її?
4. 1764 р. – ліквідація Катериною II гетьманства і утворення Другої Малоросійської колегії.
- Як ви розумієте термін «Малоросія»? Чи можна його вживати сьогодні?
5. 1783 р. – указ Катерини II про приєднання до Російської імперії Криму.
- То де був від початку Крим? Чому забажала його Російська імперія?
6. 1917 р. – створення Генерального Секретаріату на чолі з В. Винниченком – першого в XX ст.. українського уряду.
- Як ви думаєте, яке значення в історії державотворення України мала ця подія – створення власного уряду?
7. 7 листопада 1917 р. – проголошення III Універсалу, який передбачав створення Української Народної Республіки, яка мала перебувати у федеративних зв’язках з Росією.
- Як ви розумієте «федеративні зв’язки»? Чи можливі вони сьогодні між Україною і Російською Федерацією? Чому?
8. 22 січня 1918 р. – прийняття IV Універсалу УЦР, який проголошував УНР самостійною, незалежною, вільною, суверенною державою українського народу.
- Чого домігся народ цим документом?
9. 22 січня 1919 р. – Акт злуки УНР і ЗУНР.
- Чому важливим був цей документ?
10. 29 червня 1945 р. – підписано договір та протокол до нього про вихід Закарпатської України зі складу Чехословаччини та про її возз’єднання з Радянською Україною.
- Як ви думаєте, це випадковість чи закономірність, що Західна Україна приєдналася до Радянської України?
11. 1954 р. – входження Кримської області до складу УРСР.
12. 24 серпня 1991 р. – прийняття Верховною Радою УРСР Акта проголошення незалежності України.
- Що дала незалежність Україні?
13. 1995 р. – Україна стала членом Ради Європи.
- Чим вигідний Україні європейський напрямок розвитку?
14. 1997 р. – підписання «Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією».
- Як ви розумієте значення цього документу? Чому Росія могла його порушити?
15. Листопад – грудень 2004 р. – події, що отримали назву «Помаранчева революція».
- Що змусило людей вийти на Майдани?
Учитель. Давайте звернемося до легенди, яка пояснює назву слова «Україна».
Кажуть, коли представники народів прийшли до Бога, щоб визначитися, яку їм землю обирати і як її назвати, коли були призначені французам – Франція, німцям – Німеччина, і коли залишилося тільки двоє дівчат, глянув на них Всевишній і сказав: «Ви – євреї, жили в раю, у вас було все: і достаток, і мудрі пророки, але ви не вміли цього шанувати – то будете відтепер називатися країною Ізраїль, тобто вигнані з раю». Поглянув же на друге вбоге, але горде дівча, і сказав: «А ви – дуже працьовиті і мужні люди. Вам жити в раю і держава ваша називатиметься Україна. Але щоб справді бути такою країною, треба пройти через важкі випробування війнами і холодом, голодом і хворобами, стихіями і всілякими негараздами».
І, напевно, якраз ті випробування переживає зараз Україна.
16. Листопад – лютий 2014 р. – Революція гідності, Майдан.
- На вашу думку, як змінилася свідомість українців, що стало передумовою такої зміни?
- Чи можна було запобігти смерті Небесної сотні?
17. 27 лютого 2014 р. – дії сепаратистів підтримуваних агресивною Росією проти України, захоплення будівля Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
- Як ви думаєте, чи правомірними є дії РФ?
Ні для кого не секрет, що сьогодні на Сході України йдуть військові дії. Сили АТО намагаються протистояти терористам. Більшість жителів Донецької та Луганської областей виїхали з зони АТО.
- Жителі яких областей України повинні були бути призвані до армії?
Погодьтеся, коли йдеться про честь та гідність твоєї країни, коли ворог посягає на територіальну цілісність, коли раптом виникає гурт зрадників країни, ми не можемо вести дискусії, кому йти воювати. Це – обов’язок кожного. Не залежить це, де ти живеш, де служив, ким працюєш. Тому всі ми повинні бути вдячні тим, хто відстоює право України бути гордою державою, хто захищає вас із нами. Жах лише в тому, що гинуть наші співвітчизники.
Різкими зламами, лихими закрутами
Продирається доля крізь хащі.
Хай груди заквітнуть червоними рутами –
Не втратити честі своєї нізащо!

Там, де з рідними-милими,
Там, де зі своїми хорошими,
Власним розумом, власними силами
Щастя своє збудувати зможемо!

Свій на свого не здійме руку!
Брат на брата не скаже злого!
Прийме удар, піде на муку
Брат за брата, свій за свого.
Тому я прошу пом’янути хвилиною мовчання героїв Небесної сотні і героїв війни на Донбасі. Кожен із них – герой!

Творчий захист проектів:
-
    розташування портретів, фотоілюстрацій видатних українців на символічному дереві пошани та гордості, що схематично зображене на дошці;
-
    презентація творчого шляху та діяльності видатних українців; представлення кола їх наукових і творчих інтересів, результатів громадсько- політичної діяльності; характеристика їх особистісних якостей.
Приклади учнівських пошуків за персоналіями:
Ігор Тамм
    Сергій Бубка    Арсеній Тарковський
Ігор Сікорський Стелла Захарова
    Володимир Горовіц
Сергій Корольов Андрій Шевченко
    Микола Лисенко
Леонід Попов
    Яна Клочкова    Серж Лифар
Леонід Каденюк Віта та Валентина Семеренко Микола Гоголь Юрій Маленченко Василь Ломаченко
    Михайло Булгаков
Олександр Усик
    Олександр Довженко
Віталій та Володимир Клички Богдан Ступка

Україна – мирна держава, українці – толерантні, ввічливі люди, які з повагою ставляться до будь-якої нації, будь-якої мови, а тому на території нашої держави проживають росіяни, молдавани, поляки, гагаузи, вірмени й багато інших.
У теперішній час у складі України можна умовно виділити низку історико-географічних регіонів, які складались протягом століть під впливом різноманітних факторів: кліматичних, політичних, географічних, історичних, етнічних.
Західна Україна — в широкому сенсі охоплює Галичину, Західну і центральну Волинь, Закарпаття та Буковину — тобто землі, які більшу частину своєї історії до минулого століття знаходились під владою держав — західних сусідів України. Багатством цього регіону є сільське, лісове господарство, видобуток бурого вугілля, нафти і газу; туризм (Карпати, мінеральні води). Основні міста: Львів (промисловий, культурний і духовний центр всієї Західної України), Тернопіль, Івано-Франківськ (Станіслав), Дрогобич, Трускавець, Стрий, Самбір.
Центральна Україна (також «Наддніпрянська Україна»)— східна частина «Старої України». це — живописний сільськогосподарський край дивовижних краєвидів, широких ланів, перелісків і чистих річок між живописних пагорбів. Сюди належить Київщина, Чернігівщина і Полтавщина. Міста: Вінниця, Хмельницький, Кам’янець-Подільський (старовинне місто-фортеця).
Південно-Східна Україна — історичний край держави, заселений українцями переважно протягом XVI–XIX ст. (на відміну від Центральної та Західної України, заселеної корінним населенням ще з давніх часів). Міста є основними промисловими центрами держави: Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк, Кривий Ріг, Маріуполь, Миколаїв, Луганськ. У теперішній час — край розвинутого хліборобства, гірничо-видобувної промисловості (залізна та марганцева руда, вугілля, газ), чорної металургії та машинобудування.
Приазов’я — українські землі вздовж північного узбережжя Азовського моря. У середньовіччі — північна («материкова») частина Кримського ханства, населена кочовиками-ногаями.
І хочеться вірити, що Крим, який зараз вважається територією Російської Федерації, колись до нас повернеться. Адже прожити стільки років одним народом – це має дати свої результати.
 А зараз ми проведемо конкурс «Чи знаєте ви?»
1. Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
2. Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною та товаришем? (Батько — степ, мати — Січ, дружина — шабля, товариш — кінь.)
3. Де відбулася перша битва в ході визвольної війни? (Під Жовтими Водами.)
4. Чи був гетьман самодержцем? (Ні.)
5. Найважливіша   ознака   влади   в   козацькому   війську. (Булава.)
6. Що означає для козака слово «чайка»? (Човен.)
7. Найвідоміший козацький танок. (Гопак.)
8. Де розташовувались козацькі табори? (Запорозька Січ.)
9. Народний співець, оспівувач подвигів козаків. (Кобзар.)
10. Голова козацького уряду. (Гетьман.)
11. Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як чорне море»? (Шаровари.)
12. Найвідоміша козацька страва. (Куліш.)
13. Перша  козацька   фортеця,   зведена  на  острові.   (Мала Хортиця.)
14. Кому не дозволялося заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам.)
15. Як звали першого козацького гетьмана? (Дмитро Вишневецький.)
16. Що означає слово «тирса»? (Степова висока трава.)
17. Як називали в народі Петра Дорошенка? (Сонце руїни.)
18. Як називали козаків, що перебували на державній службі? (Реєстрові.)
19. Якому гетьманові найбільше «дісталося» від істориків? (Іванові Мазепі.)
20. Автор першої української конституції.  (Пилип  Орлик.)
21. Центральний орган управління Січі. (Кіш.)
22.    Хто і коли наказав руйнувати Січ? (Російська цариця Катерина ІІ в 1775 році.)
23. Відомий козак, який брав участь більше як у п'ятдесяти битвах. (Іван Сірко.)
III. Підбиття підсумків.
Колосальна і багаторічна справа сучасного державотворення була розпочата на фундаменті, який закладався впродовж віків. За нами – велике героїчне минуле, позначене звитягою і випробуваннями, здобутками і протиріччями, болісними помилками, трагедіями і втратами. І все це – наша історія – провісник майбутньої свободи.
ЄДИНА УКРАЇНА
Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на всіх у нас одна.
Одна від Заходу й до Сходу,
Володарка земель і вод –
Ніхто не ділить хай народу,
Бо не поділиться народ.
Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на світі в нас одна.
(Дмитро Чередниченко)
Пісня «Молитва за Україну»

2014р.

6 коментарів: